Gelukkige medewerkers

Waardering | Erkenning

Door 13 april 2022 No Comments

Waardering | Erkenning

Een van onze kernwaarden binnen Van der Logt Group is -> Medewerkersgeluk.
Waardering en Erkenning dragen sterk bij aan het werkgeluk maar wat houden ze nou eigenlijk in?
En waarom zijn ze zo belangrijk?

Waardering: de waardering zelfst.naamw. (v.) Uitspraak:   [war’derɪŋ] Verbuigingen:   waardering|en (meerv.) besef dat iets of iemand waardevol is

Erkenning: de erkenning zelfst.naamw. (v.) Uitspraak:   [ɛrˈkɛnɪŋ] Verbuigingen:   erkenning|en (meerv.) feit dat iets wordt gezien en toegegeven

Waardering op de werkvloer betekent dat alle medewerkers het gevoel hebben dat ze ertoe doen. Stuk voor stuk. Dat wat ze doen belangrijk is én gezien wordt. Elke dag opnieuw. Het betekent ook dat medewerkers het gevoel hebben dat ze bij het team horen en dat ze onderdeel zijn van een groter geheel. Zo ervaren medewerkers meer werkplezier als ze het gevoel hebben ergens bij te horen. En gezien worden. Dat klinkt toch als muziek in de oren van een werkgever?

Hoe toon je waardering en erkenning op de werkvloer als manager maar ook als collega? Geef je collega’s goede complimenten, neem de tijd, steek er aandacht in en spreek concrete waardering uit.

Complimenten, wie houdt er niet van?! Uit onderzoek blijkt dat 39% van de werknemers wekelijks een compliment krijgt, lekker bezig! Maar heel eerlijk, datzelfde onderzoek heeft ook aangetoond dat maar liefst 31% van de werkgevers te weinig complimenten geeft.

Geef een compliment inhoud, dus niet alleen ‘dat was een goed gesprek’, maar benoem specifiek datgene wat goed ging tijdens het gesprek. Hey Niels, goed doorgevraagd bij klant X, je hebt de order verdubbeld door zijn behoefte uit te vragen. En niet geheel onbelangrijk, neem er de tijd voor, zodat de ander ook op het compliment kan reageren en de oprechtheid gevoeld wordt. Onthoud; aandacht zit ‘m in allerlei kleine dingen of het nu gaat om positieve feedback, het geven van een compliment, aandacht hebben voor iemands thuissituatie of andere zaken die spelen, als je er maar de tijd voor neemt en echt luistert.

  • Ook het vieren van successen is belangrijk. Iets wat binnen Van der Logt Group gedaan wordt met het gehele team gezien wij vinden dat we met elkaar verantwoordelijk zijn voor het succes.
  • Zo hebben we afgelopen zaterdag met elkaar teruggeblikt op de successen van afgelopen jaar, en wat een jaar is dat geweest!
  • We hebben Zilver, de tweede plaats, behaald bij de FD Gazellen award in de categorie Groot bedrijf, regio Zuid.
  • We hebben vele bedrijven maar ook particulieren kunnen voorzien van Persoonlijke Beschermings Middelen (PBM) gedurende de COVID-19 (mondkapjes, zelftesten, wegwerphandschoenen, gelaatsbescherming en nog veel meer). Wat intern de samenwerking sterkte doordat iedereen elkaar hielp waar kon.
  • We hebben 15 nieuwe collega’s welkom geheten op verschillende afdelingen.
  • En niet geheel onbelangrijk hebben we ook de winstdeling bekend gemaakt. De winstdeling binnen Van der Logt Group is voor het gehele bedrijf waarbij iedereen gelijk gewaardeerd wordt ongeacht zijn of haar functie. Wel zo eerlijk toch?!

Dus resume; waardering en erkenning zijn twee van de belangrijkste drijfveren van werknemers! Zonder erkenning en waardering geen intrinsieke motivatie. En zonder intrinsieke motivatie geen gezellige werknemer. Het is dus essentieel dat je medewerkers zich gehoord én gezien voelen binnen je organisatie!
PS: Persoonlijke aandacht hoeft trouwens niet altijd één op één te zijn hé. Je kan iemands goede prestatie of inzet ook benoemen in de app-groep, nieuwsbrief, op de socials of zelfs op de website. Ga het gewoon eens doen 😉